loading...
عکس
محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 7 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

 

Extinct and endangered animals in Iran7 جانوران و حیوانات منقرض شده و در حال انقراض ایران

 

 

 گوزن زرد ایرانی(خطر انقراض)

خطر انقراض نسل گوزن زرد ایرانی، دوست داران محیط زیست و حیات وحش را بشدت نگران کرده است. به گزارش سرویس حوادث ایسکانیوز، شوری آب جزیره اشک دریاچه ارومیه، پساب سمی شرکت‌های نفتی در چغازنبیل، تخریب زیستگاه‌ها در دشت ارژن و زباله‌های شهری و بیمارستانی بابل، از مهم‌ترین دلایل در خطر انقراض قرار گرفتن نسل گوزن زرد ایرانی به شمار می‌رود. گوزن زرد ایرانی شاخ‌های بلند و پهن، ۱۵۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر بدن و ۱۶ تا ۲۰ سانتی‌متر دم دارد.

محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 8 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

Extinct and endangered animals in Iran6 جانوران و حیوانات منقرض شده و در حال انقراض ایران

 

گربه پالاس(خطر انقراض)

نام این گربه نیز در لیست قرمز انقراض قرار گرفته است.
به نسبت جثه اش از تمام گربه های دیگر موهای بلندتر و پرپشت تری دارد. به اندازه یک گربه اهلی اما از آن پرتر و دست و پاهایش کوتاه تر است. رنگ بدن خاکستری روشن که ممکن است به زردی یا قرمزی بزند. نوک موها سفید است که به آن ظاهری یخ زده می دهد. روی گونه های موهای بلند و دو نوار تیره واضح دارد. دارای سری گرد و پهن با گوش های خوابیده و کوچک در بیشترین فاصله از هم است. روی پیشانی خال های نامنظم دارد. در نیمه انتهایی پشت و روی پاها چندین نوار عرضی تیره دارد. چشم ها کاملاً رو به جلو هستند که نشان می دهد برای شکار وابسته به بینایی است و همین ظاهری جغدمانند به آن می دهد. مردمک چشمش برخلاف سایر گربه های کوچک به صورت دایره ای منقبض می شود. موی بلندش سازشی است برای زندگی در سرما و کوچک و پایین بودن گوش هایش برای آن است که در مناطق باز با پوشش گیاهی اندک کمتر دیده شود. به راحتی از صخره ها بالا می رود. تا ارتفاع ۴۸۰۰ متری دیده شده و به ندرت در نواحی جلگه ای حضور می یابد. تک زی و شب گرد است اما به هنگام غروب و صبح زود نیز فعال است. روز ها می خوابد و نقش و نگار و رنگبندی اش اجازه می دهد که به آسانی با محیط اطرافش یکی شود.زیرگونه ایرانی آن در تهدید است. در ایران تاکنون از مشهد و سرخس و خوش ییلاق شاهرود و نیز سواحل رود ارس در آذربایجان غربی گزارش شده است.


محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 50 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

Extinct and endangered animals in Iran5 جانوران و حیوانات منقرض شده و در حال انقراض ایران

 

 سیاه گوش ایران(خطر انقراض)

تنها نمونه سیاه گوش موجود در اسارت به عنوان گونه ای کمیاب و در خطر انقراض و فاقد هر گونه آمار و شناسنامه علمی معتبر در ایران و تنها نمونه در دسترس و قابل مطالعه، به مثابه گنجینه یا ذخیره ژنتیکی باارزش در شرایطی غیراستاندارد در پارک ملی پردیسان تهران رها شده و مورد بی مهری مسوولان و کارشناسان حیات وحش قرار گرفته است و در صورتی که بی توجهی نسبت به حفظ و مطالعه این گونه ادامه یابد، آینده ای نامعلوم و به دنبال آن نابودی در انتظار این گونه خواهد بود.


سیاه گوش یا لینکس با نام علمی Euracian lynx از راسته گوشتخواران و در زمره ۴گربه سان کوچک ایرانی است و دست و پایی بلند و دمی بسیار کوتاه با توک پهن و سیاه رنگ و یک دسته مو به طول ۴سانتی متر روی گوشها دارد که به دلیل داشتن جثه ای بزرگ و خالهای روی بدنش ، معمولا با پلنگ اشتباه گرفته می شود.
غذای مورد علاقه آن معمولا بچه های گراز، شوکا، مرال و پستانداران کوچک است. این گونه به صورت انفرادی زندگی می کند و به دلیل روزگرد بودن ، برخلاف دیگر گربه سانان شبگرد، بیشتر در معرض تهدید و خطر قرار دارد. پراکندگی آن در ایران ، در مناطقی از آذربایجان شرقی و غربی شروع می شود و تا نواحی زنجان ، قزوین و جنوب گرگان ادامه می یابد.
حضور سیاه گوش در این مناطق بر اساس مشاهدات تصادفی محیطبانان و یا گزارش های ثبت شده است و تا به حال مطالعات علمی و دقیقی از سوی کارشناسان چه خارجی و چه ایرانی روی این گوشتخوار ایرانی صورت نگرفته است.
کارشناسان حیات وحش و مدیر طرح بین المللی یوز ایرانی ، درباره اطلاعات موجود در زمینه سیاه گوش می گوید: این اطلاعات به صورت پراکنده و از طریق گزارش های مشکوک مردمی حاصل شده است و هیچ کار کارشناسی و علمی درباره مطالعات رفتاری ، ژنتیکی و پراکندگی این حیوان که با گونه های مشابه خود در امریکای شمالی و اروپا متفاوت است ، صورت نپذیرفته است و تنها به بررسی های مختصر روی پوست تاکسیدرمی شده این گونه در یک یا ۲موزه اکتفا شده است.


انجام نشدن مطالعات تحقیقی و طرحهای پژوهشی در خصوص این گونه ، در حالی ادامه می یابد که زیستگاه این حیوان به دلیل مدیریت ناصحیح حفاظتی و پیشروی مناطق مسکونی و کشاورزی در حال تخریب است و طعمه های قابل تغذیه آن نیز به واسطه این تخریب ها و شکارهای بی رویه کاهش یافته است.

به طوری که پس از گذشت زمانی نه چندان دور، نام این گونه نیز همانند ببر و شیر ایرانی در فهرست حیوانات منقرض شده قرار خواهد گرفت ، بدون این که حتی مطالعه ای روی آن صورت گرفته باشد!


محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 4 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

Extinct and endangered animals in Iran4 جانوران و حیوانات منقرض شده و در حال انقراض ایران

 

پلنگ ایرانی(خطر انقراض)

 

هنگامی که نام پلنگ ایران (Persian Leopard) برده می شود منظور زیرگونه Panthera pardus saxicolor است. اعتبار این زیرگونه در سال های اخیر تایید شده است. اعضای این زیرگونه عمدتاً در ایران به سر می برند اما در کپه داغ و ترکمنستان، قفقاز، تاجیکستان، ازبکستان، ارمنستان، بخشی از ترکیه، افغانستان و شاید کردستان عراق نیز حضور دارند. البته دامنه پراکنش کامل آن را به طور دقیق نمی دانیم زیرا به رغم آنکه پلنگ از بسیاری جهات جانوری مهم به شمار می آید، متاسفانه اطلاعات لازم درباره پراکندگی و تغییرات درون گونه ای آن وجود ندارد. فقط می دانیم گسترش جغرافیایی نسبتاً وسیعی دارد که ایران در مرکز آن قرار می گیرد اما محدود به ایران نمی شود. آن طور که رکوردهای شکارچیان نشان می دهد پلنگ ایران اگر بزرگترین زیرگونه نباشد یقیناً یکی از بزرگ جثه ترین زیرگونه های پلنگ در دنیا است.

 

 

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) گاهی در فهرست سرخ خویش برای بعضی زیرگونه ها رتبه ای بالاتر از گونه مربوطه در نظر می گیرد، برای مثال گونه پلنگ را آسیب پذیر (vulnarable) و زیرگونه پلنگ ایرانی را در خطر انقراض (endangered) طبقه بندی می کند.

 

 

محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 15 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

 

Extinct and endangered animals in Iran2 جانوران و حیوانات منقرض شده و در حال انقراض ایران

 

ببر ایرانی (ببر مازندران)

ببر ایرانی یا ببر مازندران در جنگلهای مازندران نژادی از ببر ٬ که به نام ببر ایرانی شهرت دارد ٬ می زیسته که امروزه نابود شده است . آخرین ببر که در مازندران به آن شیر سرخ می گفتند در سال۱۳۳۸ ه ش در جنگل گلستان ٬ در منطقه گرگان ٬ به دست یک شکارچی محلی شکار شد.

 

از ببر مازندران تنها یک نقاشی رنگ

ی وچند عکس و چند پوست بجا مانده است . عکسها و پوستها نشان می دهند که رنگ ببر مازندران از ببر بنگال روشنتر ٬ و تا
اندازه ای نارنجی مایل به قرمز و نوارهای عرضی آن باریکتر و منظمتر و به تعداد بیشتر بوده است . موهای بدن ببر مازندران بلندتر و پرپشت تر از ببر بنگال و کوتاه تر از ببر سیبری و جثه آن بزرگتر از ببر بنگال و کوچکتر از ببر سیبری بوده است . ببر مازندران مرال ٬ گراز ٬ شوکا ٬خرگوش ٬پرندگان ٬ خزندگان گربه وحشی و هنگام گرسنگی کمبود غذا ٬ گاو و گاومیش اهلی شکار می کرد . شکار بی رویه ٬ خشک کردن نیزارها و مردابها برای کشاورزی ٬ باغداری و خانه سازی ٬ از میان رفتن جنگلهای جلگه ای سبب نابودی نسل ببر در ایران شده است.

 

محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 73 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)


  

Extinct and endangered animals in Iran1 جانوران و حیوانات منقرض شده و در حال انقراض ایران

 

 شیر ایرانی

(گونه ای منقرض شده) 
شیر از نیرومندترین و مشهورترین پستانداران ایران و جهان ، مدتی است که نسلش در سرزمین ایران از میان رفته است با امید به اینکه با هوشیاری و آگاهی نگذاریم که چنین سرنوشتی برای سایر گونه های جانوری ایران رقم زده شود در اینجا یادی از شیر ایرانی از دست رفته خواهیم داشت.
ـ Order: Carnivore
ـ Family: Felidae
ـ Panthera Leo Persicus

 

▪ مشخصات:

موها کوتاه، رنگ بدن زرد و بدون لکه یا نوارهای راه راه است. شیر نریال نسبتاً کوتاهی (در مقایسه با زیر گونه آفریقایی ) با موهای سیاه وزرد دارد. دم شیر ایرانی بلند با دسته ای از موهای سیاه در انتهای آن است.اندازه طول سر و تنه ۱۵۰ تا ۱۹۰ سانتی متر، دم در حدود ۱۰۰ سانتی متر و وزن آن ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم می باشد. مناطق جنگلی ف بوته زارها و علفزارهای نزدیک به آب واقع در نواحی جنوب زاگرس و خوزستان زیستگاه شیر ایرانی بوده است.در گذشته پراکندگی وسیعی در مناطق جنوب و جنوبغربی ایران ، از جنگلهای اطراف رودخانه کرخه ، دز، کازرون به طرف مسجد سلیمان ، رامهرمز ، بوشهر ، کازرون تا دشت ارژن واقع در غرب شیراز است.
شیرها از نظر ویژگی فیزیکی و رفتاری شباهت زیادی به سایر گربه سانان دارند؛ سر کوچک ، پوزه کوتاه ، گوشهای نسبتاً کوچک و چشمهای درشت از جمله این ویژگیها هستند. دستها پنج انگشت و پاها چهار انگشت دارند که به ناخن های بلند و تیزی ختم می شوند. بالشتک های کف دست و پا به آنها کمک می کند که به آرامی به طعمه خود نزدیک شوند. سبیلها به عصب ارتباط دارند و برای عبور از زیر یا کنار مواقع بویژه در شب اهمیت دارند.آنها حیواناتی شب گرد هستند و از حس بویایی قوی برخوردارند.حس شنوائی آنها بسیار قوی ولی حس بویائی متوسطی دارند به همین دلیل بر خلاف سگ سانان کمتر بواسطه بوئیدن طعمه خود را تعقیب می کنند. شیرها طعمه خود را از طریق کمین کردن در مسیر پستانداران و پرش ناگهانی و دویدن صید می کنند شیرها بصورت اجتماعی زندگی می کنند و قلمرو خود را بوسیله ادرار، مدفوع و خراشیدن درختان متمایز می کنند. در فصل جفت گیری ف نر و ماده در کنار هم دیده می شوند و در باغ وحش جفت گیری شیر با ببر و شیر ماده با پلنگ نر نیز به ندرت دیده شده است.

تا سال ۱۳۲۲ ، دسته های ۲ تا ۵ تایی شیر ایرانی در بیشه زارهای جنوب شوش دیده می شده است. ولی از سال ۱۳۲۱ خورشیدی که آخرین شیر ایرانی در شمال غربی دزفول شکار شده است ، اطلاعات دیگری مبنی بر مشاهده این حیوانات ثبت نشده است. اگر چه بواسطه شکار ، طعمه های مسموم ، قطع درختان جنگلی و… اکثر زیستگاههای طبیعی شیر ایرانی در ایران از میان رفته است اما زیرگونه ای از آن همچنان در قرق جنگلی « گیر» در شمالغربی هندوستان به حیات خود ادامه می دهد.
متاسفانه شیر ایرانی که نقش آن زمانی نماد هویت ملی و زینت بخش پرچم کشور ایران بوده است امروز چنان از سوی ایرانیان با بی مهری مواجه شده است که علاقمندان شیر در هندوستان به خود اجازه داده اند تا نام علمی شیر ایرانی را از Panthera Leo Persica به شیر هندی Panthera Leo Indiaca تغییر دهند.


محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 4 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

یوزپلنگ ایرانی را بشناسیم

تاريخچه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

در اواخر سال 60 با مشاهده یوزپلنگ در منطقه نای بندان، با انجام بررسی‌های لازم، حفاظت از گونه ارزشمند یوزپلنگ در دستور کار مسئولان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان قرار گرفت و سرانجام به مطرح شدن اولین فاز حفاظت بین المللی یوزپلنگ آسیایی در سال 1375 انجامید. سپس با پیگیری دفاتر امور حیات وحش سازمان و اداره کل مذکور در سال 1377 و با کمک سازمان های بین المللی "پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و زیست بوم های مرتبط" با استفاده از کمک های مالی سازمان تسهیلات جهانی (GEF) و سازمان حفاظت محیط زیست در شهریور ماه سال 1380 تصویب گردید.

یوزپلنگ ایرانی ، طبیعت بکر

 

طی 12 سال گذشته پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی فعالیت های زیادی را در زیستگاههای یوز آسیایی در کشور انجام داده است که این فعالیت ها در بخش های حفاظتی،علمی و آموزشی بوده است.

 

وضعيت يوزپلنگ پيش از اجرای پروژه

اطلاعاتی درباره اکولوژی يوزپلنگ وجود نداشت!
مردم ايران چيزی درباره يوزپلنگ نمی دانستند!
تنها می دانستيم که 5 لکه زيستگاهی در کوير

ايران احتمالا سنگرگاه يوزپلنگ است!
کمتر از 45 محيط بان وظيفه حفاظت از 3/8 ميليون هکتار عرصه يوزخيز را برعهده داشتند!
حدودا 2 قلاده يوزپلنگ هر ساله به دليل ناآگاهی عموم مردم توسط انسان کشته می شد!
هيچ تجربه ای از اجرای پروژه های حفاظتی در سطح کشور وجود نداشت!
اکثر کارشناسان بر اين باور بودند که کمتر از 15-10 قلاده يوزپلنگ در کشور وجود دارد و حتی برخی آنرا کاملا منقرض شده می پنداشتند.

یوزپلنگ ایرانی ، گربه سانان

 

پراکندگي يوزپلنگ آسيايي

اين زيرگونه در نواحي شمال آفريقا و در کشورهاي الجزاير، مصر، مراکش و برخي از کشورهاي آسيايي نظير هند، پاکستان، افغانستان، ايران، عراق، اردن، عمان، عربستان سوريه و کشورهاي آسياي مرکزي در جنوب روسيه تا اوايل قرن 20ميلادي پراکندگي داشتند. اکنون تنها جمعيت باقي مانده  يوزپلنگ آسيايي در ايران باقي مانده که در سالهاي اخير به شدت کاهش يافته است.

پراکندگي زيستگاه هاي منتخب يوزپلنگ آسيايي در ايران

تا قبل از دهه1350 گزارش مستندي از پراکندگي يوز در ايران موجود نيست، اما طبق شواهد موجود اکثراً مناطق استپي و بياباني ايران از بمپور در بلوچستان تا طبس، پارک ملي گلستان، خوش ييلاق و ذخيرهگاه زيست سپهر توران، پارک ملي کوير، موته اصفهان، بافق يزد، خبروروچون و راور کرمان حاجي آباد بندرعباس و منطقه بهرام گور فارس مشاهده شده است. پراکندگي فعلي يوز آسيايي در مناطق تحت مديريت کوير مرکزي، توران، مياندشت، بافق، نايبندان طبس، دره انجير يزد،کالمند مهریز،عباس آباد نائین،سیاهکوه یزد و راور کرمان مي باشد.

یوزپلنگ ایرانی ، پراکندگی زیستگاه
 

زيستگاه يوزپلنگ آسيايي

زيستگاه يوز در ايران دشتهاي باز و پهناور و تپه ماهورهاي وسيع استپي و بياباني است. اين مناطق با وجود بارندگي کم و محدود داراي پوشش گياهي مناسبي است که در آن گونه هايي نظير درمنه، گز، تاغ، قيچ، اسکنبيل، کاروان کش، ريش بز و اشنان مشاهده مي شود. اين پوشش زيستگاه مناسبي را براي جانوراني مانند آهو، جبير، گوسفند وحشي و خرگوش که غذاي اصلي يوز مي باشند را فراهم مي آورد. چنين زيستگاهي به يوز اجازه مي دهد که به بهترين نحو از قابليتهاي فيزيولوژي و ريخت شناسي خود استفاده نمايد.
يوزها مخاطره آميزترين زندگي را در ميان تمامي جانوران بياباني دارند. دو نقطه ضعف معمولاً براي آنها گران تمام مي شود. نخست اينکه قادر نيستند در ماههاي گرم سال، گرماي خورشيد را تحمل کنند؛ در اين هنگام از سال آنها بايد کاملاً در سايه باقي بمانند. اگر يوزي مورد آزار و اذيت قرار گيرد و مجبور به ترک پناهگاه خود و راه رفتن در آفتاب شديد شود، ريسک بزرگي کرده و پس از طي چند کيلومتر ممکن است بر اثر گرما تلف شود. دومين نقطه ضعف يوزهاي ايران اين است که به شدت نگران امنيت خود هستند و اين نگراني باعث استرسآنها مي شود. وقتي انسان به آن نزديک مي شود، اولين واکنش آن اين است بدون جلب توجه کاملاً بر روي زمين دراز بکشد تا خودش را استتار نمايد. اگر عامل استرس نزديک تر شود، جانور در اولين پناهگاه قابل دسترس مانند حفره اي در ميان کوه ، لانه جانوراني نظير روباه، خرگوش و يا کفتار پناه مي گيرد. در نهايت اگر نتواند محلي را براي پنهان شدن بيابد سعي مي کند فرار کند.
 
ارزش هاي يوز

1.    یوز مانند هر گونه جانوری دیگر از نظر ذخیره ژنتیک منحصر به فرد  است و انقراض آن کره زمین را برای همیشه از آن ذخیره ژنتیک محروم می کند. هر گونه جانوری، به ویژه پستانداران وحشی در تحقیقات علمی از جمله تحقیقات پزشکی دارویی ارزش بسیاری دارند.
2.    یوز یکی از اجزا تنوع زیستی ایران است که با دیگر اجزا آن در ایران و با گونه های دیگر این خانواده در سایر نقاط جهان تفاوت دارد. یوز مانند هر جانور دیگری در ایجاد تعادل اکولوژیک موثر است و انقراض آن این تعادل را بر هم می زند.(در مناطقی که جمعیت پستاندارن گوشتخوار کاهش یافته باشد و ناهنجاری هایی مانند انفجار جمعیت جوندگان پیش آید.)
3.    یوز گونه پرچم در زیستگاه است و نشان دهنده وضعیت زیستگاه، وضعیت گونه های جانوری و گیاهی آن زیستگاه است. این گونه در حرکت های حفاظتی از ارزش نمادین بسیار بالایی برخوردار است. گونه پرچم می تواند گونه چتر هم باشد یعنی حفاظت از آن به منزله پوشش دادن حفاظت از تمام زیستگاهها و تمام گونه های گیاهی و جانوری آن زیست بوم است.
4.    یوز،یکی از جاذبه های طبیعت گردی ایران است که می تواند منبع ایجاد درآمد برای جوامع محلی باشد.

یوزپلنگ ایرانی ،ارزشهای یوز

عوامل تهديد كننده يوزپلنگ در زيستگاههاي مرتبط با آن:

1-    چراي مفرط دام در زيستگاه
2-    سگهاي گله
3-    تخريب زيستگاه ‌(به هر صورت از قبيل راه سازي (جداسازي زيستگاه)- معدن كاوي- تخريب و تبديل مراتع  به مزرعه.
4-    اشغال زيستگاه توسط دام يا انسان
5-    شكار طعمه
6-    كاهش طعمه به دلايل مختلف
7-    تلفات يوزپلنگ به طرق مختلف بويژه تصادفات جاده اي

چنانچه هر چه زودتر اقداماتی برای حفظ یوز آسیایی نکنیم، این جانور با همان سرعتی که می دود، رو به انقراض می رود و به زودی به سرنوشت شیر ایرانی و ببر مازندران دچار خواهد شد و برای همیشه از سرزمینمان رخت برخواهد بست. به یاد داشته باشیم که ما حافظان آخرین بازمانده های یوز آسیایی هستیم. این وظیفه ماست که این امانت را به نسل های بعد از خود برسانیم.

محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 7 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)
سلاح های تک تیر انداز سنگین با کالیبر 12.7 میلی متر از جمله دوربردترین و دقیق ترین سلاح های انفرادی حال حاضر جهان هستند. ماموریت این سلاح ها درگیری با نفرات دشمن در فاصله ای بیش از 1500 متر است. اما نکته جالب و به نوعی خاص در مورد این سلاح ها در مقایسه سایر سلاح های تک تیر انداز، توانایی نفوذ گلوله این سلاح ها در خودروهای زرهی و دیوارها و پوشش های تقویت شده است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سلاح اول، تفنگی از کشور صربستان به نام پیکان سیاه است که بنا بر اظهار نظر کارشناسان این سلاح نیز در زمره دقیق ترین و نیرومندترین سلاح های تک تیرانداز کالبیر بزرگ در جهان قرار می گیرد. این سلاح با مکانیزم گلنگدنی و با یک خشاب 5 تیر با گلوله های 108*12.7 میلی متر مسلح می شود و وزن آن 16 کیلوگرم است. این سلاح نیز در درگیری های کوزوو و جمهوری مقدونیه در بدترین شرایط آب و هوایی حضور داشته و توانسته است رضایت تک تیراندازان را به خود جلب کند. این سلاح به کشورهای اندونزی ،اردن، سریلانکا، مقدونیه و گرجستان نیز صادر شده است.
 
.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سلاح روسی KSVK نیز پاسخ روسها به نیاز نیروهای مسلح روسیه برای یک سلاح با کالیبر 12.7 میلی متری می باشد.اما نکته قابل توجه در این سلاح به کارگیری مکانیزم "بولپاپ" یا به عبارت دیگر ، قرار دادن خشاب در پشت قبضه سلاح می باشد. این عمل باعث می شود تا طول و وزن سلاح کاهش یابد. طول این سلاح 1400 میلی متر و وزن آن با دوربین و متعلقات 12 کیلوگرم بوده و از مکانیزم گلنگدنی استفاده کرده و دارای یک خشاب 5 تیر است. این سلاح درنبردهای منطقه چچن توسط نیروهای ویژه ارتش روسیه استفاده شده است.  

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سلاح اتریشی HS.50 نیز از جمله دقیق ترین سلاح های تک تیرانداز کالیبر 12.7 در دنیا می باشد. لوله این سلاح با روش چکش کاری سرد تولید شده و از دقت بالایی در بردهای بالای 1500 متر برخورداراست. این سلاح در مدل اصلی فاقد خشاب بوده و هر گلوله بایستی منفردا به داخل لوله سلاح قرار داده شود. این عمل تا حدودی باعث کاهش وزن سلاح شده و وزن آن را به 12.4 کیلوگرم کاهش داده است. البته در یک مدل دیگر از این سلاح خشاب های 5 تیر نیز قابل استفاده می باشد. بنابر گزارش منابع خارجی حمهوری اسلامی ایران در سال 2006 و به منظور مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر 800 قبضه از این سلاح ها را از اتریش خریداری کرده است.

 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سلاح آمریکای TAC 50 ساخت شرکت آمریکایی مک میلان با کالیبر 99*12.7 میلی متر و مکانیزم گلنگدنی یکی از سلاح های معروف و رکورد دار در این دسته از سلاح ها می باشد. در سال 2002 میلادی و در افغانستان این سلاح توانست یک نفر از شبه نظامیان طالبان را در فاصله 2430 متری هدف قرار دهد.
 
 
این سلاح با یک خشاب 5 تیر مسلح شده و دارای برد موثری نزدیک به 1600 متر بوده و تاکنون به ترکیه، کانادا و رژیم صهیونیستی صادر شده است.
محمد مهدی بزرگمهر بازدید : 11 جمعه 20 تیر 1393 نظرات (0)

مقایسه قدرت نظامی آمریکا و روسیه

 

بسیاری از کاربران جوان و مشتاق اینترنت مایلند اطلاعاتی درباره مقایسه قدرت نظامی دو کشور بزرگ دنیا و پیشرو در صنایع نظامی داشته باشند. در ابتدا باید گفت هرگونه مقایسه ای بین این دو می تواند به نتیجه گیری غلط منجر شود. آمریکا و روسیه هر دو قدرت اتمی هستند و بدقت مراقب عدم اصطکاک منافع خود هستند. آمریکا و شوروی سابق (و روسیه کنونی) هیچگاه نبردی رو در رو نداشته اند. در سراسر جنگ سرد بین دولتهای دست نشانده دو ابرقدرت جنگهایی درگرفت که صحنه گردان آنها در اصل این دو ابرقدرت بودند. این جنگها در تاریخ به proxy wars موسومند. جنگهای ویتنام و افغانستان دو نمونه از بزرگترین آنها هستند. در این مقاله سعی می شود با ارایه آمار مقایسه ای نسبی بین قدرت دو کشور آمریکا و روسیه انجام شود

. برخی از این آمار از سایت Global Fire Power ذکر شده است که با مقایسه تطبیقی با سایت های دیگر نسبتا صحیح بنظر می رسد.

 

جدول مقایسه توان نظامی، اقتصادی و صنعتی دو قدرت آمریکا و روسیه

کمیت مورد مقایسه آمریکا روسیه
کل جمعیت 313,847,465 142,517,670
نیروی نظامی فعال خط مقدم 1,477,896 1,200,000
تعداد تانک 8,325 2,867
سلاح ضدتانک قابل حمل 28,000 24,000
تعداد کل هواپیماهای نظامی 15,293 4,498
تعداد هلی کوپتر 6,665 1,635
تعداد کل کشتی های جنگی 290 224
تعداد ناو هواپیمابر 10 1
تعداد زیردریایی 71 58
تولید روزانه نفت 10,128,000 10,229,000
مصرف روزانه نفت 18,949,000 2,725,000
بودجه دفاعی به دلار 689,591,000,000 64,000,000,000
تعداد فرودگاه های قابل استفاده 15,079 1,218

 

این آمار آمریکا را در مقام بالاتری از نظر توان نظامی قرار می دهد. لیکن باید توجه داشت وضعیت بد اقتصادی سالهای اخیر آمریکا توان اثرگذاری آن بر تحولات جهانی را به مقدار زیادی کاهش داده است در جالی که روسیه به مدد درآمدهای نفتی و مدیریت اقتصادی بهتر جایگاه به مراتب قدرتمندتری در جهان نسبت به سالهای دوران اصلاحات اقتصادی و عصر زمامداری یلتسین یافته است.

 

نقطه مزیت اصلی روسیه تکنولوژی گسترده موشکی آن است که با تولید برخی از مدرنترین سلاحهای دفاع هوایی مانند خانواده S-300 و موشک تاکتیکی بالستیکی اسکندر، توان تهاجمی کشورهای رقیب را به چالش جدی کشیده است. مزیت اصلی آمریکا نیز سیستم های یکپارچه اطلاعاتی و تجسسی مانند هواپیماهای آواکس هستند که مدیریت بهتری از صحنه جنگ را می توانند ایجاد کنند.

 

اما یک غول نهفته دیگر کشور چین است که با قدرت اقتصادی شگرف خود به مثابه ابرقدرتی نوظهور پدیدار شده است. در مورد توان نظامی چین مطالب بیشتری در این وبلاگ منتشر خواهد شد.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
آرشیو